اخترشناسان موفق به اندازه‌گیری قطر و شناسایی لبه کهکشان راه شیری شدند

بدون نظر, ۱۳/۰۱/۱۳۹۹, توسط , در اخبار

تیمی از ستاره شناسان در انگلستان موفق به شناسایی دورترین نقطه کهکشان راه شیری شدند که قطر آن را مشخص می‌کند. قطر کهکشان راه شیری برابر با ۱.۹ میلیون سال نوری با خطای مثبت یا منفی ۰.۴ میلیون سال نوری اندازه‌گیری شده است.

اخترشناسان دانشگاه دورهام در انگلستان با استفاده از کهکشان‌های نزدیک به کهکشان راه شیری موفق به چنین کشفی شده‌اند. این کشف کمک بزرگی به آینده ستاره شناسی خواهد کرد و می‌تواند باعث شناسایی ویژگی‌های دیگر کهکشان راه شیری با دقت بالا شود.

تیم دانشگاه دورهام برای بررسی این موضوع که کهکشان‌ها چگونه شکل می‌گیرند از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری استفاده کردند. در این تحقیق روی شکل‌گیری دو کهکشان نزدیک بهم تمرکز شده. جاذبه دو کهکشان نزدیک بهم باعث کشیدن شدن آن‌ها به سوی یکدیگر می‌شود.

زمانی که از هاله تاریک کهکشان خارج شویم، سرعت سایر کهکشان‌های کوچک کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به اخترشناسان کمک کرد که دورترین نقطه کهکشان راه شیری که در فاصله ۹۵۰ هزار سال نوری از مرکز آن قرار دارد را کشف کنند.

بخشی از این مقاله به شرح زیر است:

«در بسیاری از تحلیل‌های صورت گرفته در رابطه با هاله کهکشان راه شیری، مرز بیرونی آن به عنوان یک محدودیت اساسی در نظر گرفته شده. اگرچه انتخاب سلیقه‌ای است، اما ما در این مقاله ترجیح داده‌ایم لبه بیرونی فیزیکی را تعریف کنیم. ما مرز توزیع ماده تاریک زیرین را به هاله ستاره‌ای قابل مشاهده و جمعیت کهکشان کوتوله پیوند داده‌ایم.»

قطر کهکشان راه شیری

ستاره شناس دانشگاه جان هاپکینز، «رزماری وایس» اعلام کرده که کشف قطر کهکشان راه شیری باعث می‌شود اخترشناسان قادر به دستیابی به سایر ویژگی‌های این کهکشان باشند.

برای مثال کشف این قطر، به درک ما از کهکشان‌هایی که در اطراف کهکشان راه شیری می‌چرخند، کمک می‌کند. در حال حاضر نزدیک به ۶۰ کهکشان در اطراف راه شیری شناسایی شده‌اند و انتظار می‌رود این کشف جدید، منجر به شناخت کهکشان‌های بیشتری شود.

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید